El sanatları Teknolojisi Alanı altında yer alan dalları yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
El Sanatları Teknolojisi alanı altında yer alan dallarda, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlilikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
El dokumacısının yaptığı; ipleri boyama, dokuma araç gereçlerini kullanma, dokumaya hazırlık yapma, dokuma yapma ve dokumayı bitirme yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
El dokuma sektöründe el dokumacısı mesleğinin yeterliliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
El ve makine nakışçısının yaptığı, tekniğe uygun olarak elde ve makinede nakış işleme ve ürünü kullanıma hazır hale getirme yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Nakış sektöründe nakışçı mesleğinin yeterliliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Sanayi nakışçısının yaptığı, desen programını kullanma ve sanayi makinesinde tekniğe uygun işleme yaparak nakış ürünü oluşturma yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Nakış sektöründe sanayi nakışları mesleğinin yeterliliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
El sanatları alanlarında çalışmak isteyenler
Ellerini , gözlerini ve ayaklarını eş güdümle kullanabilmelidir.
Yaratıcı ve estetik değerlendirme gücüne sahip olmalıdır.
Detaylara özen göstermelidir.
Dikkatli ve sabırlı olmalıdır.
İş birliği yapabilme , grup çalışmasında bulunabilme özelliğine sahip olmalıdır.
Renkleri ayırt edebilmelidir.Şekiller arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları algılayabilmelidir.
Yeniliklere açık olmalıdır.
Zamanı kullanmayı bilmelidir.
Çevreyi korumaya karşı duyarlı olmalıdır.
EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ ALANININ AMAÇLARI
El Sanatları Teknolojisi alanı, altında yer alan dalların yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
El Sanatları Teknolojisi alanı altında yer alan dallarda, sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
İSTİHDAM ALANLARI
El Sanatları alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
1.Dokumafabrikaları,
2. Dokuma ve boya atölyeleri,
3. Halı deseni hazırlayan işletmeler,
4. Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,
5. El halısı dokuyan atölyeler,
6. Sanayi nakışı yapan işletmeler,
7. Desen üretimi yapan işletmeler,
8. Lazerle aplike kesen firmalar,
9. Çeyiz yapan işletmeler,
10. El nakışı üretimi yapan atölyeler,
11. Makine nakışı üretimi yapan atölyeler,
12. Moda evleri,
13. Brode deseni hazırlayan firmalar,
14. Brode nakışı yapan firmalar,
15. Perdeciler,
16. Yorgancılar,
17. Döşemeciler,
18. Mefruşat mağazaları,
19. Ev tekstili işletmeleri,
20. Kendi işyerinde veya evinde vb. yerlerde çalışabilirler.
El ve makine nakışçıları; nakış yapan işletmelerde, moda evlerinde, el nakışı üretimi yapan firmalarda, makine nakışı üretimi yapan atölyelerde, desen çizimi yapan firmalarda veya kendi iş yerlerinde çalışma imkânları vardır.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
El ve makine nakışı, sanayi nakışı, mesleki eğitimini tamamlamış olanlar;
Meslek yüksekokullarının (2 yıllık ön lisans);
El Sanatları
Geleneksel El Sanatları
Halıcılık ve Desinatörlüğü
Halı ve Kilim
Halıcılık
Kuyumculuk ve Takı Tasarımı
Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşlemeciliği
Uygulamalı Takı Teknolojisi bölümlerine sınavsız geçiş hakkına sahiptir.
Mesleki eğitim fakültelerin (4 yıllık lisans);
Nakış Öğretmenliği
Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği
Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği
Tekstil, Dokuma ve Örgü Öğretmenliği bölümlerini okuyarak alan öğretmeni olabilirler.
Mesleki eğitim merkezleri, çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır.
Halk eğitimi merkezleri, yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.
Mesleki eğitim merkezlerinde, El Sanatları Teknolojisi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir.
SANAYİ NAKIŞI
Tanımı: Sanayi akışçısının yaptığı, desen programını kullanma ve sanayi makinesinde tekniğe uygun işleme yaparak nakış ürünü oluşturma yeterliliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Nakış sektöründe sanayi nakışları mesleğinin yeterliliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
DEKORATİFEVTEKSTİLİ
Tanımı: Dekoratif ev tekstili üreticisinin yaptığı; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Dekoratif ev tekstili üreticisi mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Türk nakışlarının halk sanatlarımız içinde önemli bir yeri ve köklü bir geçmişi vardır. Bugün makine nakışı sanayi haline gelmiş durumdadır. Ancak halen elde işlenen nakışlara büyük değer verilmekte, bu işi meslek edinenler tarafından yapılmaktadır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
NAKIŞÇI
Nakışçı, kendi başına ve belirli süre içerisinde, elde yada makinede, desen ve nakış tekniklerini kullanarak çeşitli zemin üzerine işleme yapma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLAR
Meslek, uzun süre ve kapalı yerde çalışabilmeyi gerektirmekte; ayrıca vardiya sistemi uygulanmaktadır. Meslekte, bir ürünün olabildiğince aynı kişi tarafında bitirilmesi önem taşımaktadır.El nakışında, bireylerin el işleri ve tarzları arasında farklılık olabileceği için bir ürünü bir kişinin tamamlamasına özellikle dikkat edilmektedir